Veel startende triatleten vragen zich af: wat is een goede finishtijd voor je eerste triathlon? En hoewel iedere finish natuurlijk een succes is (echt waar – je hebt je eerste triathlon gefinisht, daar mag je trots op zijn!) begrijpen we wel dat je toch wat houvast wil hebben. In dit artikel beantwoordt Roef de Ruiter van Triathlon Trainers daarom de vraag: met welke tijd kom je goed mee in je eerste triathlon?

Je eerste achtste triathlon. Wanneer doe je leuk mee?

Veel debutanten beginnen met een achtste triathlon of een sprint triathlon. Een mooie afstand voor beginners en voor iedereen haalbaar. Je doet niet zomaar een achtste. Het is in de aanloop soms hard werken, maar het trainen voor een achtste of sprint triathlon is goed te combineren met werk of gezin.

Er zijn heel veel achtste triathlons in Nederland, er is er altijd wel een in de buurt. Een populaire en laagdrempelige achtste triathlon voor beginners is de Triathlon010 in Rotterdam. Daar doen veel deelnemers aan mee. Ook debutanten zonder ervaring. Daarom kijken we eens naar de tijden die bij deze wedstrijd worden neergezet.

Aan de recreatieve serie van Triathlon 010 in 2016 deden 290 mannen mee en 162 vrouwen. De winnaar bij de mannen deed er 1u04 over, terwijl de laatste finisher bij de mannen 2u13 nodig had om het parcours rond de roeibaan bij Rotterdam af te leggen. Het middenveld had ongeveer 1u30 voor de wedstrijd nodig.  De 145e finisher, dus precies op de helft, ging in 1u28 onder de finishboog door.

Bij de vrouwen was de winnares na 1u11 weer terug bij de finish. De hekkensluiter kreeg na 2u18 de medaille omgehangen. Het middenveld bij de dames zat bij deze wedstrijd zo rond de 1u35 a 1u40. De 81e deelneemster rondde het evenement af in 1u38.

Als je dus bij deze triathlon goed wil meekomen, en dat vertalen we dan als finishen bij de eerste helft van de deelnemers, dan moet je als man binnen de 1u30 en als vrouw binnen de 1u40 over de streep zien te komen. En dat zijn tijden die voor iedere beginnende triatleet zijn weggelegd.  Als je maar op tijd begint met trainen, reken er op dat je zeker een maand of 3 nodig hebt. En dat trainen doe je natuurlijk op basis van een goed trainingsschema.

Triathlon tijden voor beginners

Dan heb je natuurlijk nog de vraag: leuk die 1u30 en die 1u40, maar hoe lang mag ik dan over de verschillende onderdelen doen? Ook daar hebben we naar gekeken en het voor je in een tabel gezet. Let wel, dit zijn tijden voor echte beginners, voor je eerste achtste triathlon. En dan gaan we ervan uit dat je in geen van 3 sporten veel ervaring hebt, maar wel gedurende een aantal maanden stevig traint. Liefst met een coach, maar in ieder geval met een gedegen trainingsschema. Doe je dat, dan moet het volgende voor iedereen haalbaar zijn. De tijden zijn inclusief de wissels.

Zwemmen Fietsen Lopen Totaal
Man 15 40 35 1u30
Vrouw 15 45 40 1u40

Mocht je een atletiek achtergrond hebben, of bijvoorbeeld aan wedstrijdzwemmen doen, dan kan het allemaal natuurlijk een stuk sneller. Deze tijden zijn voor echte beginners, die bijvoorbeeld nog borstcrawl hebben moeten leren zwemmen of die nog nooit een 5 kilometer loop hebben gedaan.

Als je al wat meer ervaring hebt

Als je als recreatieve triatleet al meer ervaring hebt, regelmatig traint en al eens een keer een achtste hebt gedaan, dan kan het allemaal wat sneller. Dan is 1u15 voor mannen en 1u20 voor vrouwen een mooie tijd om je op te richten. Je zult met deze tijden niet op het podium staan. Maar voor een recreatieve deelnemer zijn dit uitstekende tijden, die niet alleen haalbaar zijn, maar ook zorgen dat je goed in de wedstrijd zit. Zo zijn ze over de onderdelen verdeeld:

Zwemmen Fietsen Lopen Totaal
Man 10 37 28 1u15
Vrouw 10 40 30 1u20

Ojee, die tijden haal ik niet hoor!

Ben je bang dat je dit soort tijden niet haalt? Dat is helemaal niet erg. We gaven het al aan het begin van dit artikel aan: iedere finish is een succes. Je mag trots zijn op het finishen van je eerste triathlon, ongeacht je tijd. Ook al wordt je laatste, of haal je niet de tijd die je van tevoren had gehoopt. Zorg ervoor dat je plezier hebt, zowel tijdens het trainen als tijdens de wedstrijd. Ga met een lach over de finish. Veel mensen durven niet wat jij net gedaan hebt!